lørdag den 17. oktober 2015

KVINDE VED TRÆ


  kvinde ved træ




Jammen det er da ikke broderet !

Jo, det er det.


Når jeg er ude  at udstille mit broderi.
Tror de fleste, at kvindens tøj,
 ikke er broderet, men at det er et stykke stof,
som  jeg har syet på bagrunden.



Når nederdelen broderes, begynder man ovre ved venstre side,
med en række kontursting, 
som man derefter broderer tungesting i, 
indtil der er broderet så stort et stykke stof,
 at det kan nå helt rundt om kvinden, 
til sidst sættes det brodere stykke fast, med små sting,
så nederdelen når hele vejen rundt om hende.

Hendes arm, og sjalet er broderet på samme måde, 
men det er mere indviklet, at få sjalet ind under armen.

Stien foran kvinden er broderet med blank marlit.

Jeg ville gerne have at det græs som jeg broderede der,
skulle se ud som om, at  det var trådt ned.

Det øvede jeg mig lidt på,
 men fandt ud af, at det så lidt buet ud,
 når jeg med to sting kontursting,  kunne lave ,
et lille sving med tråden.

Der er jo ingen opskrift til noget af det jeg laver, 
så det er altid dejligt at se, at det billede, 
jeg havde inden i mit hovedet,  faktisk vokser frem på stoffet.
.






4 kommentarer:

  1. Smukt, og et fantastisk stort arbejde. Hvilken type broderergarn bruger du til kjolen og sjalet?

    SvarSlet
  2. Hej Dorte
    Jeg bruger almindeligt DMC garn. Her i kjolen og sjalet har jeg brugt 2 tråde.

    Ofte broderer jeg med kun en tråd....hvis broderiet er småt, bliver 2 tråde for groft.
    Men her er nederdel og sjal ret store, så jeg synes at det blev for tyndt med kun en tråd.
    Tak for din hilsen, det er dejligt at høre fra dig.

    Kærlig hilsen fra Birgit

    SvarSlet
  3. Hvor er det smukt håndarbejde. Må jeg dele det på Facebook og på mine broderigrupper ? Venlig hilsen Else Marie En glad brodøse, men endnu ikke med stumpwork

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld mærket. jeg er medlem af en middelaldergruppe, men skriver dette som privatperson. Har ingen broderiblog, men en hatteblog.https://hattesalon.blogspot.dk

      Slet