torsdag den 4. december 2014

FRA TEGNING TIL BRODERI


TEGNING


Motivet er fundet bag på et Folkeskole fagblad.
Jeg kan desværre ikke huske kunstnerens navn.



Jeg synes at hans tegning af de gamle huse var så fin ,
jeg ville prøve om, jeg kunne brodere hans tegning.



Jeg var nødt til at tage noget væk....Hvis alt skulle
med på broderiet, ville det se rodet ud.



Jeg forenklede husene, og tog de  fleste mennesker væk.
Jeg brugte tekstilmaling på hør stof.
Broderede bindingsværket og trækronerne,
og menneskenes tøj.


Dernæst monterede jeg mit broderi 
på en rund æske.


..........o..........

Jeg har en svaghed, for den gamle by.
Og for gamle byer i al almindelighed.

Her under, har jeg broderet en landsby.


Et ægtepar går over byens torv, med hinanden 
under armen.
En ældre kvinde med stok, er på vej ind i en butik.
En kvinde åbner vinduet over frugt forretningen,
og kigger ud.
På trappestenen er et ægtepar ved at tage afsked.
En gammel hvid folkekirke, med rødt tag,
 i baggrunden, er vel et symbol,  
på en ægte landsby fra 1950erne.

For mig et symbol, på tryghed, og
langsomhed.
Langsomhed, er ikke altid dårligt.

...o...

Tryk på billederne for at se dem tydeligere.








2 kommentarer:

  1. Hvor er de bare smukke dine broderier. Jer er helt vild med dem!

    SvarSlet
  2. Tak Anne Mette..... jeg synes jo det samme om dit arbejde.... din omhyggelighed, og sans for de små detaljer gør, at alt hvad du laver ,bliver smukt.

    SvarSlet